Det danske erhvervsliv er i høj grad i vækst, og det skyldes især nye iværksættere. Iværksætteri bliver stadig mere og mere populært i Danmark, og hvert år udklækkes der nye iværksættere. I en opgørelse over antallet af patentansøgninger i Europa kommer Danmark ind på en tredjeplads, og det viser, at Danmark er et af de mest innovationslystne lande i EU.

Danske iværksættere er gode til at beskytte deres idéer

At Danmark kommer ind på en tredjeplads over antallet af patenansøgninger viser samtidig også, at danske iværksætter er gode til at beskytte deres idéer, men der er stadig plads til forbedring, når det kommer til varemærkeregistrering og patentbeskyttelse.

At flere og flere springer ud som iværksættere i Danmark er godt for det danske erhvervsliv, og heldigvis findes der blandt de mange nye iværksættere en masse nye og gode idéer, som er værd at beskytte. I Danmark benytter vi os af patenter og varemærkeregistrering til at beskytte nye iværksætteridéer, logoer og slogans. Beskyttelse af hver af de tre komponenter er med til at sikre, at nye iværksættere får mulighed for succes.

Varemærkeregistrering er med til at beskytte en virksomheds unikke kendetegn i form af eksempelvis logo eller slogan. Både logo og et eventuelt slogan spiller en væsentlige rolle i langt de fleste virksomheders markedsføring, og derfor er det værd at sikre, at virksomheden har eneret på brugen af netop disse kendetegn. Hvis virksomhedens varemærke ikke registreres, så er der risiko for, at konkurrende virksomheder kan plagiere det pågældende varemærke, og det kan få negative konsekvenser for markedsføringen af virksomheden, og i sidste ende går ud over virksomhedens succes.

Patentbeskyttelse er med til at sikre, at andre virksomheder plagierer et unikt produkt eller prototype. Et patent giver virksomheden eneret på udviklingen af det pågældende produkt, og det er særligt vigtigt ved unikke opfindelser eller enestående produkter.