Der er kamp om kunderne online, og du skal derfor kæmpe med næb og kløer, for at kunderne skal vælge din side. Det vigtigste af alt, er at du har fokus på brugervenlighed. Les med her for gode råd til, hvordan du tænker brugervenlighed ind på din hjemmeside. 

Kend dine kunder

For at du skal kunne designe en hjemmeside, som dine kunder vil elske, så skal du selvfølgelig vide præcis, hvad kunderne elsker. Du skal derfor lave en grundig målgruppeanalyse, sådan at du kan se ind i kundernes hjerner, og lave et produkt som vekker glede, begejstring, interesse og købelyst. Nogen gange er det en god ide at man fokuserer på en gruppe af kunder, i stedet for at prøve at ramme alle. Hvis man skyder med spredehagl, så kan det nemlig være svært at ramme plet.

Du skal selvfølgelig også tænke på målgruppen, når du udformer indholdet på siden. Overvej, hvilket medie der tiltaler målgruppen. Vil de gerne have film, eller er det bedst med en velskrevet tekst? Det kan være stor forskel på om kunderne foretrækker levende billeder, eller detaljerete produktbeskrivelser med tekst. Det hele skal selvfølgelig være i et forståelig sprog, som dine kunder vil kunne relatere sig til.

Et godt eksempel på hjemmesider som har forstået sin målgruppe er online casino. De har ofte et lækkert design, tiltalende billeder, og brugervenlige løsninger på spillesider. Du kan jo besøge en, for lidt inspiration.

Et let manøvrerbart design

Indholdet på din hjemmeside, er selvfølgelig vigtig, og skal leve op til kvaliteten af de produkter du skal sælge. Men det er også helt afhørende at du får lavet et design som tiltaler din målgruppe. Hvis ikke det er umiddelbar genkendelse, eller interesse, så er online besøgende, hurtig videre til næste side. Du skal vække interessen, men du skal også sørge for at de bliver hængende et stykke tid. Det gør du ved at lave en side, hvor det er nemt at manøvrere rundt.

Det kan være en ide at gøre det nemt at søge rundt på siden, og at det er overskifter som giver mening, og som de besøgende hurtig kan klikke sig videre på. Husk selvfølgelig at bruge de gode søgeord, sådan at både google, og dine besøgende gæster finder frem til din hjemmeside.

For at du skal være sikker på at du følger med de besøgendes krav og ønsker, så er det en god ide at du laver løbende brugertests, og undersøgelser, sådan at du er sikker på at du bliver det foretrukne valg, både i dag og i morgen.